"Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz,
Jeśli nie wie –wytłumacz,
Jeśli nie może – pomóż"
Janusz Korczak
I. Akty prawne:
Rozporządzenie MEN z dnia 18
sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach
systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i
profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015 r., poz.
1249); Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 roku w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Ustawa z dnia 7
września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256,
poz. 2572 z pózn. zm.)Art. 60 ust.3 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) w zw. z art. 307 ustawy z dnia 14 grudnia
2016r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017 poz. 60
i 949)
Na podstawie art. 60 ust.3 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949 ), w zw. z
art. 307 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo
oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949)
Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla
szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły
policealnej;
Konwencja o Prawach Dziecka;
Konsytuacja Rzeczpospolitej Polskiej;
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
;
Statut Samorządowego
Przedszkola w Suchorabie.
II. Założenia programu
Cel główny:
Celem głównym programu
wychowawczo-profilaktycznego Samorządowego Przedszkola im. Stanisława Wyspiańskiego w
Suchorabie jest kształtowanie środowiska sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi
dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem jego wrodzonego potencjału oraz możliwości
twórczych i intelektualnych, a także
przeciwdziałanie wszelkim okolicznościom, które mogą ten proces zakłócić.
Cele szczegółowe programu wychowawczo-profilaktycznego:
• Kształtowanie osobowości
dziecka i wspieranie jego rozwoju;
•Tworzenie warunków do właściwej
współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków;
• Kształtowanie postaw i umiejętności
prospołecznych;
• Tworzenie warunków sprzyjających
własnemu bezpieczeństwu;
• Promocja zdrowego stylu życia;
•Kształtowanie postaw i umiejętności
niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych;
•Zapewnienie dzieciom
bezpiecznego i wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości;
• Rozszerzanie kompetencji
czytelniczych i informatycznych u dzieci;
• Kształtowanie postaw
zgodnych z normami społecznymi;
•Organizowanie zespołowej
pracy nauczycieli – doskonalenie stosowanych metod i form współpracy;
• Współdziałanie z rodzicami w
celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
•Kształtowanie prawidłowych
postaw funkcjonowania w grupie w oparciu
o wzmocnienia pozytywne;
• Kształtowanie czynności
samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych;
• Kształtowanie umiejętności
zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych
i zorganizowanych w przedszkolu i poza
budynkiem przedszkolnym;
•Uczenie wzajemnej tolerancji,
akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny,
rozwijanie empatii;
•Wprowadzanie dziecka w świat
wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm;
•Kształtowanie poczucia
przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości
narodowej i regionalnej.
III. Szczegółowy zakres tematyczny podejmowanych działań
wychowawczo – profilaktycznych
1. Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w różnych
sytuacjach:
• Dostarczanie dzieciom wzorów
właściwego zachowania; w tym: utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania w
miejscach publicznych oraz w trakcie ważnych uroczystości bądź przedsięwzięć
kulturalnych;
• Wykształcenie nawyku
stosowania zwrotów grzecznościowych;
• Uwrażliwienie na potrzeby
innych, m.in. osób starszych, rodziców, młodszych kolegów;
•Uczenie przestrzegania zasad
dotyczących porządku i poszanowania zieleni
w bliższym
i dalszym otoczeniu; kształcenie do poszanowania wartości życia
w
zgodzie z naturą;
• Rozwijanie umiejętności
kulturalnego zachowania się przy stole;
• Zaznajomienie dzieci z
podstawowymi zasadami „savoir-vivre’u”.
2.Wzmacnianie kompetencji społeczno-emocjonalnych:
• Przedstawienie dzieciom
zasad zgodnego współżycia w przedszkolu poprzez wprowadzenie kodeksu dobrych
zachowań;
• Rozwijanie umiejętności
zrozumiałego wyrażania swoich emocji oraz rozumienia emocji wyrażanych przez
inne osoby;
• Przeprowadzenie zajęć
omawiających tematykę praw dziecka;
• Kształtowanie umiejętności
pomocy potrzebującym oraz wrażliwości na cudzą krzywdę;
• Wdrażanie dzieci do zgodnej
i bezpiecznej zabawy z kolegami;
• Rozwijanie umiejętności
radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych poprzez szukanie rozwiązań w postaci
kompromisu;
• Integrowanie dzieci poprzez
wspólne gry i zabawy, a także udział w uroczystościach przedszkolnych.
3.Profilaktyka logopedyczna realizowana ze wsparciem logopedy:
• Stymulowanie procesu
nabywanie przez dziecko sprawności, od których zależy prawidłowy rozwój
kompetencji językowej i komunikacyjnej;
• Zapobieganie powstawaniu wad
oraz wspomaganie rozwoju mowy dziecka, między innymi poprzez wykształcenie
umiejętności: prawidłowego sposobu połykania, odpowiedniego toru oddechowego
oraz gospodarowania powietrzem;
• Doskonalenie mowy dziecka
oraz zapobieganie dysharmoniom rozwojowym dzięki usprawnianiu pracy narządów
artykulacyjnych, rozwijaniu i uwrażliwianiu percepcji słuchowej, wykonywaniu ćwiczeń
ortofonicznych, fonacyjnych, rytmicznych i
dykcyjnych;
• Stymulowanie rozwoju
poznawczo-językowego oraz wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dzieci.
4. Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola:
• Tworzenie warunków do kształtowania
zachowań sprzyjających zdrowiu i
bezpieczeństwu dzieci na drodze i w przedszkolu;
• Zapoznanie dzieci z
regulaminem przedszkola oraz dziecięcym kodeksem dobrych zachowań;
• Zapewnienie bezpieczeństwa
dzieci podczas zajęć, zabaw i imprez;
• Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia,
które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu
i domu;
• Systematyczne uwrażliwienie dzieci na sytuacje stwarzające zagrożenie
oraz budowanie wiedzy na temat ich konsekwencji;
• Pogłębianie wiedzy na temat
zagrożeń pochodzących ze świata zwierząt i ludzi;
• Uczenie zasad postępowania w
sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia;
• Uwzględnienie profilaktyki
uzależnień i zachowań ryzykownych: wskazywanie na negatywne skutki związane ze
spożywaniem określonych substancji.
5.Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w przedszkolu:
•Uświadomienie dzieciom, czym
jest agresja i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić;
•Wdrażanie działań na rzecz
ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności asertywnych;
•Kształtowanie umiejętności
zastępowania agresji, wnioskowania moralnego oraz kontroli emocji;
•Kształtowanie poczucia odpowiedzialności oraz
troski za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych;
• Rozwijanie empatii oraz
promowanie zachowań prospołecznych;
•Rozwijanie wiedzy rodziców na
temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez
spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne.
6. Rozszerzenie działań na rzecz propagowania zdrowego trybu życia:
• Kształtowanie właściwych
umiejętności, przyzwyczajeń i nawyków prozdrowotnych;
• Popularyzacja aktywnych
sposobów spędzania wolnego czasu zarówno wśród dzieci jak i wśród rodziców;
• Uświadomienie konieczności
zachowania ergonomii i higieny pracy (np. w postaci dbania o ciszę);
• Pogłębienie wiedzy dzieci na
temat przyczyn i skutków nieprawidłowego odżywiania;
• Kształtowanie nawyków dbania
o zdrowie i higienę osobistą;
• Pogłębianie wiedzy dzieci na
temat profilaktyki zdrowotnej (np. szczepienia ochronne) oraz związków między
zdrowiem a chorobą;
• Poszerzanie wiedzy dzieci z
zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej oraz zdrowego stylu żywienia.
IV. Nauczyciele tworzą warunki do podejmowania działań wychowawczo
- profilaktycznych dla dzieci poprzez:
• Prawidłowe gospodarowanie
czasem podczas realizacji rozkładu dnia;
• Codzienne czytanie dzieciom
książek w grupach;
• Zajęcia biblioteczne, doposażenie
kącików czytelniczych;
• Doposażenie kącików
zainteresowań;
• Zajęcia z wykorzystaniem
tablicy multimedialnej;
• Przygotowywanie dla dzieci
prezentacji multimedialnych;
• Budzenie poczucia przynależności
narodowej, wpajanie szacunku dla symboli narodowych, tradycji;
• Udział dzieci w konkursach rozwijających
kreatywność;
• Eksponowanie prac dzieci na
terenie placówki i poza nią;
• Organizowanie występów
wokalno-tanecznych, teatralnych przed grupą lub zaproszonymi gośćmi;
• Organizowanie imprez i
uroczystości przedszkolnych;
• Stosowanie innowacyjnych
form i metod rozwijających aktywność dzieci.
• Stwarzanie sytuacji
teatralnych, wyjazdy do teatru, przedstawienia w przedszkolu;
• Organizowanie spotkań z
ciekawymi ludźmi, np. policjant, strażak instruktor karate, tancerz
• Organizowanie różnorodnych warsztatów dla dzieci np.: przyrodniczych, tanecznych,
• Zajęcia
sportowo-rekreacyjne;
• Realizacja zajęć j.
angielskiego, religii, logopedii;
• Bieżące eksponowanie osiągnięć
dzieci, zamieszczanie informacji w
Internecie, tworzenie foto-relacji z życia przedszkolnego, Tablica
Rodzica.
• Wdrażanie świadomość i
bezpieczeństwa w Internecie oraz odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
V. Procedury osiągania celów
Metody pracy:
·Metody twórcze na zajęciach ruchowych :
-Metoda opowieści ruchowej
-Metoda A. i M. Kniessów
-Metoda C. Orffa
-Metoda R.Labana
• Podające (opowiadania,
wiersze, piosenki, pogadanki, historyjki obrazkowe, baśnie i bajki o charakterze relaksacyjnym,
psychoedukacyjnym i psychoterapeutycznym);
• Aktywizujące (inscenizacje,
„burza mózgów”, gry dydaktyczne, drama);
• Eksponujące i poglądowe
(spacery, wycieczki, pokazy, filmy, teatrzyki, zabawy parateatralne, pantomima,
wystawy prac plastycznych, ilustracje, prezentacje multimedialne);
• Praktyczne (metoda projektów
badawczych, zabawy ruchowe, zabawy dydaktyczne, doświadczenia i eksperymenty).
Formy pracy:
• Praca indywidualna z
dzieckiem (w trakcie zajęć edukacyjnych z nauczycielem oraz zajęć
specjalistycznych z logopedą lub psychologiem);
• Praca w małych grupach bądź
zespołach;
• Praca z całą grupą;
• Udział w konkursach, uroczystościach
przedszkolnych, akcjach charytatywnych
i ekologicznych;
•
Spacery, wycieczki, obserwacje przyrodnicze;
• Zajęcia grupowe ze
specjalistami, obserwacje i diagnozy (logopeda, psycholog).
Współpraca ze środowiskiem:
• Komisariat Policji;
• Ochotnicza Straż Pożarna;
• Ośrodek Zdrowia (lekarz,
pielęgniarka, stomatolog);
• Poradnia Psychologiczna –
Pedagogiczna;
• Urząd Miasta Niepołomice;
• Szkoły i inne przedszkola.
Ewaluacja programu:
Program wychowawczo-profilaktyczny
realizowany jest poprzez:
• Analizę dokumentów -
dzienniki, plany miesięczne grup;
• Arkusze obserwacji
dzieci;
• Scenariusze zajęć z dziećmi
i rodzicami;
• Scenariusze uroczystości;
• Ankiety dla nauczycieli i
rodziców;
• Wystawy prac dzieci;
• Sprawozdanie końcowo -
roczne z realizacji programu wychowawczo - profilaktycznego;
• Rozmowy z wychowawcami grup
przedszkolnych, rodzicami, dyrekcją i dziećmi;
• Udział w konkursach, akcjach
zdrowotnych i ekologicznych.
VI. Sposoby realizacji programu
w
stosunku do dziecka:
Systematyczne oddziaływanie i
kształtowanie postaw społecznych poprzez:
• Rozmowy i dyskusje;
• Rozwiązywanie konfliktów na
drodze porozumienia;
• Czytanie i wspólna analiza
opowiadań przedstawiających różne wzorce zachowań społecznych;
• Omawianie historyjek
obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne;
• Stworzenie kodeksu właściwych
zachowań dla prawidłowego współżycia w grupie ze zwróceniem szczególnej uwagi
na konieczność ich przestrzegania;
• Ustalenie środków zaradczych
stosowanych w przypadku nierespektowania ustalonych zasad;
• Konstruowanie zajęć
tematycznych poświęconych takim tematom jak zdrowe żywienie, pierwsza pomoc,
bezpieczeństwo własne i innych na terenie przedszkola oraz bezpieczeństwo na
drodze
• Spotkania ze specjalistami:
lekarz, pielęgniarka, stomatolog, policjant, strażak itp;
• Zajęcia profilaktyczne i
specjalistyczne z logopedą , psychologiem, pedagogiem.
W stosunku do rodzica:
• Zapoznanie z programem
wychowawczo-profilaktycznym Samorządowego Przedszkola
w Suchorabie;
• Zaopiniowanie programu
wychowawczo-profilaktycznego;
• Poszerzenie wiedzy rodziców
lub opiekunów na temat prawidłowości rozwoju i
zaburzeń zdrowia psychicznego bądź fizycznego dzieci oraz rozpoznawania
ich poprzez warsztaty
z psychologiem;
• Organizowanie dla rodziców
warsztatów psychologicznych w celu uświadomienia konieczności ujednolicenia
oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych w domu i przedszkolu;
• Udział rodziców w
zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych.
W stosunku do nauczycieli:
• Hospitacje zajęć przez
Dyrekcje Samorządowego Przedszkola w Suchorabie;
• Wymiana koleżeńska w
zakresie doświadczeń i scenariuszy zajęć;
• Integracja nauczycieli
podczas przygotowywania zajęć;
• Ujednolicenie oddziaływań
wychowawczych wszystkich nauczycieli w relacjach nauczyciel – dziecko;
• Doskonalenie kompetencji
nauczycieli w zakresie profilaktyki zaburzeń zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci;
• Współpraca ze specjalistami:
logopedą, psychologiem.
VII. Prawa i obowiązki dziecka:
Dziecko w przedszkolu ma prawa
wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a
w szczególności prawo do:
- Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego,
wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- Bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego,
otrzymywania pomocy dorosłego, kiedy tego potrzebuje;
- Podmiotowego traktowania, ochrony przed
wszelkimi formami przemocy;
- Poszanowania godności i akceptacji takim,
jakie jest;
- Opieki zdrowotnej, kiedy jej potrzebuje;
- Snu i wypoczynku, kiedy tego potrzebuje;
- Samodzielnego dokonywania wyborów: zabawy
i partnerów zabawy
- Indywidualnego procesu edukacyjnego,
badania i eksperymentowania, otoczenia – różnorodnego, bogatego w bodźce i
poddającego się procesom twórczym;
- Pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
wsparcia w miarę potrzeb;
- Aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
możliwości negocjowania swojego stanowiska na równych prawach z innymi;
- Aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym
grupy, kontaktów z dorosłymi zaangażowanymi w jego edukację i wychowanie,
otrzymywania od nich wsparcia;
- Racjonalnego odżywiania, uzupełniania płynów,
kiedy tego potrzebuje;
- Zgłaszania nauczycielowi swoich potrzeb;
- Doświadczania konsekwencji swojego
zachowania.
Ponadto w naszym przedszkolu
wychowanek ma prawo do:
- Zaspokajania potrzeb rozwojowych, a
szczególnie potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji
- Zdrowego
jedzenia;
- Zaspokajania ciekawości i poznawania
otaczającej go rzeczywistości;
- Badania
i odkrywania;
- Rozwijania swoich zainteresowań i własnych
możliwości twórczych:
- Decydowania i dokonywania wyborów, wyrażania
własnego zdania, sądów i oczekiwań;
- Poznawania, nazywania i wyrażania własnych
emocji;
- Zrozumiałego dla siebie systemu wyróżnień,
nagród i logicznych konsekwencji.
W naszym przedszkolu
wychowanek ma obowiązek:
- Przestrzegać zawarte umowy i normy społeczne
obowiązujące w grupie i w przedszkolu;
- Szanować godność osobistą rówieśników i
dorosłych;
- Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i
zdrowia;
- Szanować zabawki, książki, pomoce
dydaktyczne;
- Wykonywać czynności samoobsługowe i porządkowe
oraz pełnić dyżury na miarę swoich możliwości;
- Przebywać na wyznaczonym przez nauczyciela
obszarze;
- Dbać o higienę osobistą;
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie
przedszkolne.
VII Organizacja zajęć stacjonarnych ze wzgędu na covid
-19
- Do
przedszkola uczęszczają tylko zdrowe dzieci z domów, w których nie ma
przypadków zachorowań bądź warantanny związanej z Covid – 19.
- Uczniowie
doprowadzani są do przeszkola i odbierani przez opiekunów bez objawów
chorobowych.
- Po
wejściu do przedszkola dorośli dezynfekują ręce, a dzieci mają obowiązek
skorzystać w toalecie z mydła i ciepłej wody.
- Rodzice
i opiekunowie przyprowadzający/odbierający dzieci do/z przedszkola mają zachować
dystans społeczny w odniesieniu do pracowników przedszkola jak i innych dzieci
i ich rodziców wynoszący minimum 1,5m.
- Rodzice
mogą wchodzić z dziećmi do przestrzeni wspólnej z zachowaniem zasady – 1 rodzic
z dzieckiem/dziećmi lub w odstępie od kolejnego rodzica z dzieckiem/dziećmi
1,5m, przy czym należy rygorystycznie przestrzegać wszelkich środków ostrożności.
- Jeżeli
pracownik szkoły zaobserwuje u dziecka objawy mogące wskazywać na infekcję dróg
oddechowych – temperatura ciała wskaże powyżej 37,5 stopni C (zgody rodziców na
mierzenie temperatury w zasobach szkoły) oraz kaszel i duszności, dziecko
zostanie odizolowane i będzie oczekiwać po informacji telefonicznej do rodziców
na odebranie z przedszkola.
- Dziecko
powinno posiadać własne chusteczki higieniczne.
- Dziecko
nie powinno zabierać ze sobą niepotrzebnych przedmiotów i zabawek.
- Dziecko przynosi napoje z domu.
|