
ODBLASKOWE
PIOSENKI


|
PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
ZESPOŁU SZKOLNO - PRZEDSZKOLNEGO
W SUCHORABIE
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016
r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U.
z 2019 r. poz. 1148 ze zm.).
Ponadto
wykorzystano:
- Raport Instytutu
Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii?
Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia
psychicznego” – sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań
wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie kwiecień 2020 – styczeń
2021).
Program wychowawczo-profilaktyczny to kompleksowy
zbiór działań o charakterze wychowawczym oraz profilaktycznym. Tworzony jest w
oparciu o diagnozę potrzeb oraz problemów występujących w naszej społeczności
szkolnej. Wszystkie działania w zakresie profilaktyki są dostosowane do potrzeb
rozwojowych uczniów i skierowane do nich, ich rodziców, a także nauczycieli.
Podstawową funkcją programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju, dbałość o ustruktualizowany proces wychowania
i zapobiegania zachowaniom ryzykownym. Ważnym elementem realizacji szkolnego
programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału
szkoły.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez
uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej
społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej
społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców,
samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły
(np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność
wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji
programu,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb,
specyfiki).
Działalność wychowawczo-profilaktyczna w szkole polega
na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowego stylu życia oraz
wspomagania uczniów i wychowanków w ich rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie
pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – zdobycie wiedzy i umiejętności,
które pozwalają na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie
zachowań prozdrowotnych, w tym w zakresie przeciwdziałania
rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19,
- psychicznej – zbudowanie równowagi i harmonii
psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia
własnego oraz innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego
rozwojowi zdrowia, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego
potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów,
zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i
świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego
otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w
zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
- społecznej – kształtowanie postawy otwartości w
życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i
norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu
umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw pro społecznych
w sytuacji kryzysowej (np. epidemia COVID-19),
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie
konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia
zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności
społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu
(np. rozprzestrzenianie się epidemii COVID-19).
Misja szkoły
Misją szkoły jest
kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości
ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy
jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności
nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur.
Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze
intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i
pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i
uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu
dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez
kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań
ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz
troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
Wysoki priorytet ma także profilaktyka i
działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów w trakcie i po
wygaśnięciu epidemii COVID-19. Misją szkoły jest „osiągnięcie zaburzonej
równowagi między przewartościowanym nauczaniem a niedowartościowanym
wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę” (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki
Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje
dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego.”).
Diagnoza środowiska szkolnego i sytuacji wychowawczej
Każdego roku w naszej szkole przeprowadzana jest
diagnoza środowiska – jego bieżących potrzeb w zakresie podejmowanych działań
wychowawczych i profilaktycznych. Podstawą prowadzonego rozpoznania są:
- spostrzeżenia
wychowawcy na temat uczniów, z którymi prowadzi zajęcia lekcyjne
i wychowawcze,
- wywiady,
analiza dokumentów, obserwacje uczniów, badania socjometryczne, które służą
wskazaniu obszarów wymagających szczególnego wsparcia,
- badania
ankietowe, skierowane do rodziców oraz uczniów, dotyczące ich oczekiwań
w zakresie realizacji treści wychowawczych i profilaktycznych.
Przy opracowaniu zakresu wychowawczego programu
uwzględniamy potrzeby uczniów wynikające z:
- pracy nad
systemem wartości w oparciu o wybrane przez społeczność szkolną
priorytetowe wartości, takie jak: uczciwość, tolerancja, empatia,
patriotyzm, szacunek dla siebie i innych, odpowiedzialność, wytrwałość,
poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza,
kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista,
- propozycji
działań o charakterze wychowawczym, których autorami są rodzice, uczniowie
oraz nauczyciele,
- tradycji i
świąt związanych z kalendarzem oraz z czczeniem pamięci o patronie szkoły.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
1) współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u
uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce ucznia/absolwenta,
2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i
odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości
w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności
za siebie i innych,
3) współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego
systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego
stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
4) wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz
społecznością lokalną,
5) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie
prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli,
wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub
opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i
wychowawcami,
6) doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania
podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz
warsztatowej pracy z grupą uczniów,
7) wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz
rodziców lub opiekunów,
8) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość
udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu
uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
9) przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce
narodowej i światowej,
10) wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na
celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
11) wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji
kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np.
umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji
psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków (patrz: Raport Instytutu
Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i
rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”).
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu
wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów,
nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
1) poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na
temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także
suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego
typu przypadkach,
2) rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych
uczniów,
3) doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie
profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i
starszej młodzieży,
4) poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu
sytuacji kryzysowej (np. wywołanej pandemią COVID-19) na funkcjonowanie każdego
człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
5) kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności
samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych
emocji,
6) kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w
konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu
rozwojowi i zdrowemu życiu,
7) poszerzanie wiedzy uczniów na temat metod zapobiegania
rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19,
8) prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i
wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji
profilaktycznej,
9) doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie
profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków
zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń
zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i
aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych
odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem
środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na
funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub
opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
1) dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom
lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i
profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań
podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków przedłużającej się
epidemii,
2) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i
wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych,
3) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i
wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji
psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
4) przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom
oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z
naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
5) informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o
obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o
metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia
narkomanią.
W przypadku części profilaktycznej programu jego
zakres skupia się na konkretnych potrzebach społeczności szkolnej. Wśród
problemów, które uwzględniono są: bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci i
młodzieży oraz przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
1) wspieranie
wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia
oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych
niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych,
2) wspieranie
uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną,
środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na
ryzyko zachowań ryzykownych,
3) wspieranie
uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały
zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
4) wspieranie
uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia
kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec
wszystkich uczniów szkoły.
Działania te obejmują w szczególności:
1) realizowanie
wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów
profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb
indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
2) przygotowanie
oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej
pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności
potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji
życiowej,
3) kształtowanie
i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez
uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
4) poszerzenie
kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców,
specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
5) doskonalenie
zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji
profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań
ryzykownych,
6) włączanie, w
razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa
w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania
używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych,
nowych substancji psychoaktywnych.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w
pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
• wspomaganie
rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
• wzbudzanie
poczucia przynależności do grupy,
• odbudowanie
i umacnianie u uczniów prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej w
szkole, klasie (reintegracja),
• utrwalanie
u uczniów świadomego respektowania reguł sanitarnych przyjętych na czas
epidemii COVID-19,
• rozbudzanie
poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
• budowanie
poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
• przeciwdziałanie
przemocy, agresji i uzależnieniom,
• przeciwdziałanie
pojawianiu się zachowań ryzykownych,
• troska o
szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
• zapoznanie
z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
• znajomość
zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
• promowanie
zdrowego stylu życia,
• kształtowanie
nawyków prozdrowotnych,
• rozpoznawanie
sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych
(lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
• eliminowanie
z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
• niebezpieczeństwa
związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i
telewizji,
• wzmacnianie
poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń
życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
• uczenie
sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
• uczenie
dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym
środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
Współpraca
Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w
oparciu o współpracę rodziców, uczniów i nauczycieli, a także wsparcie
specjalistów zatrudnionych w lokalnych instytucjach pomocowych. Współpraca
z rodzicami jest realizowana poprzez:
- zapoznanie
rodziców z: zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi
w danej klasie i szkole, przepisami dotyczącymi zasad oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów, organizacją opieki
psychologiczno-pedagogicznej oraz harmonogramem zajęć pozalekcyjnych
organizowanych przez szkołę,
- udział
rodziców w podejmowaniu decyzji istotnych dla pracy szkoły,
- organizację
warsztatów oraz pogadanek na temat problemów wychowawczych,
- indywidualne
spotkania z rodzicami, których celem jest podjęcie z nimi współpracy.
Rodzice:
- uchwalają w
porozumieniu z radą pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-profilaktyczny,
·
uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
·
uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz
budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- wspierają
dziecko we wszystkich sferach jego życia, zapewniając mu poczucie
bezpieczeństwa fizycznego oraz psychicznego,
- wspierają
wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą
wiedzą, doświadczeniem i pomocą,
- aktywnie
uczestniczą w życiu szkoły, włączając się w organizację uroczystości,
wycieczek, imprez,
- dbają o
właściwą formę spędzania czasu wolnego, organizując dziecku czas wolny
poza szkołą.
Wychowawcy i nauczyciele:
- opracowują i
realizują przy współpracy rodziców Szkolny Program Wychowawczo-profilaktyczny,
kształcą i wychowują dzieci w duchu tolerancji i patriotyzmu,
- prowadzą
dokumentację związaną z procesem wychowania,
- starają się
poznać sytuację rodzinną i osobistą ucznia, dążą do rozpoznania potencjału
psychospołecznego oraz intelektualnego swoich podopiecznych, dostosowują
w praktyce metody, formy pracy oraz wymagania edukacyjne do
specyficznych potrzeb ucznia,
- dbają o
prawidłową integrację społeczności klasy oraz szkoły,
- wykorzystują
potencjał grupy do wspierania jej członków w rozwoju psychospołecznym,
promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów,
- wspólnie z
pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla
uczniów,
- wspierają
swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów,
ich zdolności i zainteresowania, inspirują do twórczych poszukiwań,
aktywności i samodzielności,
- dbają o
poczucie bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego ucznia w szkole,
a w szczególności w zespole klasowym, reagują na wszelkie
przejawy nietolerancji, dyskryminacji,
- wspierają
rozwój uczniów i proces ich usamodzielniania się,
- wnioskują o
objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów o specjalnych
potrzebach edukacyjnych, udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń
szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, integrują działania
szkoły i rodziców w tym zakresie,
- współdziałają
z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, lokalnym zapleczem pomocowym,
organami ścigania oraz wymiarem sprawiedliwości.
Uczniowie:
- uczestniczą
w opiniowaniu dokumentów szkolnych – statutu, programu wychowawczo‑profilaktycznego,
- współtworzą
społeczność szkolną i aktywnie wykorzystują swoje prawo do samorządności,
- są autorami
i współorganizatorami uroczystości szkolnych, biorą czynny udział
w wycieczkach oraz imprezach szkolnych,
- dążą do
uwewnętrznienia sobie obowiązujących norm, przestrzegają zasad
w codziennym życiu, szanują prawa innych członków społeczności
szkolnej,
- kierują
swoim rozwojem psychospołecznym i intelektualnym, stają się coraz bardziej
samodzielni,
·
przestrzegają zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a
także ochrony przed chorobami zakaźnymi (np. COVID-19).
Praca zespołowa
Program profilaktyczno-wychowawczy jest pisany poprzez
zespół utworzony z nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów
zatrudnionych w szkole. Pozwala to na uzyskanie wartości dodanej, która wynika
z różnych systemów poznawczych członków zespołu. Indywidualny zasób wiedzy i
doświadczeń wyzwala prawo synergii, a przez to wzbogaca zakres tworzonego
materiału o unikalne treści. Praca zespołowa ma charakter warsztatowy i
aktywizuje wszystkie osoby biorące udział w tworzeniu projektu.
Wyznaczanie celów
Kluczowym działaniem w tworzeniu naszego programu wychowawczo-profilaktycznego
jest wyznaczenie jego celów. Wynikają one bezpośrednio z diagnozy
i odpowiadają na aktualne potrzeby społeczności szkolnej. Ich realizacja
uwzględnia możliwości lokalowe i personalne placówki oraz jej lokalne zaplecze
pomocowe. Cele ogólne uzupełniają zoperacjonalizowane cele szczegółowe. Pozwala
to w dużym stopniu na późniejszą ich weryfikację w procesie ewaluacji.
Sposoby realizacji
Podejmowane działania w ramach programu
wychowawczo-profilaktycznego mają usystematyzowany charakter planu, którego
podstawą jest realizacja celów na najbliższy rok szkolny. Do wykonania każdego
działania jest wyznaczona konkretna osoba (lub zespół). Dobór działań i
programów do realizacji uwzględnia ramy czasowe, jakimi dysponuje szkoła, i
uwzględnia wszystkie funkcje placówki.
Profilaktyka
W wyniku przeprowadzonej diagnozy wyróżniono
następujące obszary wymagające szczególnej uwagi w zakresie profilaktyki:
- profilaktyka
uzależnień w obszarze alternatywnych środków psychoaktywnych (dopalacze),
- profilaktyka
zachowań przemocowych w obszarze uwewnętrznienia przestrzegania norm
społecznych oraz prawnych,
- profilaktyka
cyberprzemocy,
- profilaktyka
zaburzeń odżywiania (bulimia, anoreksja).
Cele ogólne
- Kształtowanie u uczniów: poczucia tożsamości narodowej, przynależności
do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej; zachowań prozdrowotnych;
postawy asertywności – zapobieganie wchodzeniu w zachowania ryzykowne,
związane z przyjmowaniem środków psychoaktywnych; postawy zdrowego
stylu życia – zapobieganie zaburzeniom odżywiania; umiejętności
komunikowania się z rówieśnikami oraz dorosłymi w sytuacjach trudnych
i konfliktowych; umiejętności koniecznych do przedstawiania swoich
oczekiwań w sposób pozbawiony agresji.
- Działanie na
rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w
dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania
historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i
materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in.
wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie
jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby
rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia
psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej
pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy,
wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa.
Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów
cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie
informacyjno-komunikacyjne.
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny,
- Wychowanie
do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw
szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Organizacja czasu wolnego, np. koła: turystyczne, sportowe,
wolontariatu, teatralne, kulinarne.
- Uwewnętrznianie postaw proekologicznych – szacunku do przyrody,
postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
- Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie
postaw i respektowanie norm społecznych.
- Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
- Rozwijanie umiejętności fizycznych uczniów.
- Rozwijanie zdolności artystycznych uczniów.
- Rozwijanie pasji, uzdolnień i zainteresowań uczniów(szachy, sport,
inne).
- Wdrażanie
Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w
edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych
uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii
informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia
ogólnego.
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia
psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem
zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Sposób realizacji celów programu
Cele
ogólne
|
Cele szczegółowe
|
Sposoby realizacji
|
Osoba odpowiedzialna
|
Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej
|
Uczeń:
-
zna symbole narodowe, flagę, godło oraz słowa hymnu narodowego,
-
rozumie znaczenie symboli narodowych,
-
potrafi okazać należny szacunek dla symboli narodowych, wie,
w jakiej postawie śpiewa hymn
narodowy,
-
zna najbliższą okolicę, stolicę i inne polskie miasta,
-
zna sylwetki słynnych Polaków oraz patrona szkoły
|
- organizacja i uczestnictwo
w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym,
akademii z okazji świąt narodowych,
- nabycie umiejętności śpiewania hymnu Pieśń
Legionów Polskich Józefa Wybickiego podczas zajęć wychowania
muzycznego,
|
wychowawcy
klas, nauczyciel muzyki,
bibliotekarz,
nauczyciel historii
|
- umieszczanie na kartach kroniki szkolnej wydarzeń
związanych ze świętami szkoły oraz państwowymi,
- konkurs wiedzy o patronie szkoły; różne formy
współzawodnictwa (film, album ze zdjęciami, prezentacja multimedialna, quiz),
- konkurs międzyklasowy „Poznaj historię
miejscowości, w której mieszkasz”, współzawodnictwo na podstawie wywiadów
prowadzonych z mieszkańcami oraz ich prezentacji przed społecznością szkolną
- udział w programie „Narodowe czytanie”.
|
Kształtowanie
zachowań prozdrowotnych oraz postawy asertywności, zapobiegające wchodzeniu w
zachowania ryzykowne, związane z przyjmowaniem środków psychoaktywnych;
Profilaktyka
uzależnień
Przeciwdziałanie
Covid 19
|
Uczeń:
-
zna zagrożenia związane z niekontrolowanym przyjmowaniem środków
psychoaktywnych,
-
rozumie zasadność umiejętnego odmawiania podejmowania zachowań ryzykownych
polegających na przyjmowaniu dopalaczy oraz innych środków alternatywnych, w
tym lekarstw,
-
wie, w jaki sposób przeciwstawić się presji grupy rówieśniczej,
-
potrafi zastosować techniki zachowań asertywnych,
-
zna zagrożenia wynikające z nadmiernego używania telefonów komórkowych
-
zna odpowiednie procedury związane z Covid 19
|
warsztaty
umiejętności psychospołecznych - zakaz używania telefonów komórkowych na
terenie szkoły w trakcie zajęć lekcyjnych, przerw oraz zajęć świetlicowych
zgodnie z regulaminem używania telefonów komórkowych oraz Statutem Szkoły
-
działania profilaktyczne związanie z epidemią COVID 19:
-
prelekcje
-
rozmieszczenie ulotek na terenie szkoły
-
filmiki
-
zwrócenie uwagi na dbałość i przestrzeganie zasad higieny:
•dezynfekcja
rąk
•częste
mycie rąk
•wyposażenie
dzieci w maseczki
|
dyrektor
szkoły
pedagog
szkolny,
psycholog
szkolny,
wszyscy
nauczyciele
|
Kształtowanie
umiejętności komunikowania się z rówieśnikami oraz dorosłymi w sytuacjach
trudnych i konfliktowych
Kształtowanie
umiejętności kulturalnego zachowania, doskonalenie kultury bycia
|
Uczeń:
-
zna sposoby akceptowalnego sposobu wyrażania swoich uczuć i emocji,
-
wie, jak konstruktywnie rozwiązywać sytuacje sporne i konfliktowe,
-
potrafi nazywać emocje, które towarzyszą mu podczas sytuacji trudnych i
konfliktowych,
-
zna zasady savoir-vivre,
-
potrafi kulturalnie się zachowywać
|
udział
w zajęciach programów alternatyw, zbiórkach harcerskich, kołach:
turystycznym, sportowym, teatralnym, kulinarnym, wolontariacie,
-
uczestniczenie w ramach godzin wychowawczych w projekcie „Dobre maniery łamią bariery.
Kultura na co dzień”
-
zajęcia poświęcone świadomemu wyrażaniu emocji w ramach koła teatralnego
|
nauczyciele
prowadzący koła zainteresowań
|
Organizacja
czasu wolnego oraz kreowanie zdrowego stylu życia w oparciu o programy,
dbanie o bezpieczeństwo
|
Uczeń:
-
wie, jak można kreatywnie spędzać czas wolny,
-
potrafi dopasować sposób spędzania wolnego czasu do swoich zainteresowań,
-
rozumie wpływ zdrowego stylu życia na kondycję fizyczną i psychiczną,
-
spędza czas wolny w sposób aktywny i kontrolowany, nabywając umiejętności
prozdrowotnych i integrując się z pozytywną grupą rówieśniczą
|
-
organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym, konkursy/działania dotyczące
zdrowego stylu życia,
-
organizowanie zajęć w ramach kół zainteresowań: sportowego, turystycznego,
kulinarnego,
-
organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych, rowerowych, wspólnych
ognisk
-
udział w programie BRD – Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego.
|
nauczyciele
prowadzący koła zainteresowań
|
Kształtowanie
u uczniów
postawy
zdrowego stylu życia, zapobiegające zaburzeniom odżywiania
|
Uczeń:
-
wie, jak zdrowo się odżywiać,
-
potrafi skomponować zdrowy posiłek,
-
rozumie, w jaki sposób zachować zdrowy wygląd, przestrzegając zasad
dietetyki,
-
uczestniczy w zajęciach pozwalających na zdrowy i wysportowany wygląd
|
-
uczestnictwo w kołach kulinarnym, sportowym i turystycznym,
-
program profilaktyczny „Cukierki” w klasach I-III
|
nauczyciel
biologii,
wychowawcy
klas
|
Uwewnętrznianie
postaw proekologicznych szacunku dla przyrody
|
Uczeń:
-
rozumie, dlaczego dbałość o przyrodę jest ważna również dla istnienia
człowieka,
-
potrafi korzystać z uroków przyrody, dbając o jej piękno,
-
wie, jakie podejmować działania, aby chronić otaczającą przyrodę
|
-
wycieczki po okolicy, do parku, lasu, spotkania z leśniczym, dokarmianie
ptaków i zwierząt,
-
udział w akcjach: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi
-
udział w projektach proekologicznych
|
wychowawcy
klas,
wszyscy
nauczyciele
|
Kształtowanie
u uczniów umiejętności koniecznych do przedstawiania swoich oczekiwań w
sposób pozbawiony agresji
|
Uczeń:
-
rozumie, że są inne sposoby niż realizacja swoich potrzeb poprzez zachowania
przemocowe,
-
wie, w jaki sposób zapanować nad trudnymi emocjami,
-
zna konsekwencje, jakie będzie musiał ponieść w sytuacji używania przemocy,
-
potrafi zrealizować swoje potrzeby bez użycia agresji
|
-
pogadanka z klasą VII „Przestrzegam
przepisów prawa”,
-
Trening Zastępowania Agresji
|
-
inspektor policji ds. nieletnich
-
specjaliści:
psycholog
i pedagog szkolny
|
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości,
uzdolnień i zainteresowań uczniów
|
|
przeprowadzanie w klasach diagnoz i
ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy
|
nauczyciele,
wychowawcy
|
Rozwijanie zainteresowań
i zdolności uczniów
|
Uczeń:
rozwija swoje zdolności i zainteresowania
|
przygotowanie propozycji zajęć w
zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół
zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do muzeum, teatru, na wystawy,
udział w życiu kulturalnym miasta,
przygotowanie programów artystycznych
na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły,
szkolenie rady pedagogicznej z zakresu
aktywnych metod pracy
prowadzenie przez nauczycieli zajęć
lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy
|
nauczyciele
|
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania
własnych uzdolnień
|
Uczeń:
- zna swoje uzdolnienia i umie z nich
korzystać
|
zajęcia z doradztwa zawodowego
|
nauczyciel odpowiedzialny, pedagog
szkolny
|
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez
uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych
|
Uczeń:
- ma świadomość ważności czekających go
egzaminów
|
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce, szkolne konkursy z nagrodami na najwyższą średnią i najlepszą
frekwencję
|
zespół wychowawczy
|
Uczenie planowania i dobrej organizacji
własnej pracy
|
Uczeń:
potrafi zaplanować i dobrze zorganizować
swój czas
|
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych
przez wychowawcę, pedagoga szkolnego
|
koordynator np. pedagog szkolny,
wychowawcy
|
Kształtowanie szacunku do ludzi,
wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności
jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej
|
Uczeń:
- szanuje innych,
- jest wrażliwy na potrzeby drugiego
człowieka
|
działalność charytatywna, wolontariat
szkolny
|
opiekun wolontariatu szkolnego,
wychowawcy
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji,
odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję
|
Uczeń:
- jest tolerancyjny,
- reaguje na niesprawiedliwość, krzywdę
drugiego człowieka, agresję
|
warsztaty organizowane przez pedagoga
szkolnego
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce
|
pedagog szkolny
wychowawcy klas
|
Kształtowanie przekonania o społecznym
wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia
uczniem szkoły
|
Uczeń:
- wie, że jest częścią danej społeczności
- identyfikuje się z daną społecznością, w
tym społecznością szkolną
|
omówienie zasad statutu szkoły i
regulaminów szkolnych,
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce
|
wychowawcy
|
Uczenie działania zespołowego,
tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania
innych i rozumienia ich poglądów.
|
Uczeń:
- potrafi działać w zespole,
- umie efektywnie współpracować,
- słucha innych, szanuje ich poglądy
|
Warsztaty z zakresu komunikacji
społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji
problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania
|
pedagog szkolny
|
Nauka nabywania świadomości własnych
słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia
własnej wartości
|
Uczeń:
- zna swoje mocne i słabe strony,
- akceptuje samego siebie,
- ma poczucie własnej wartości
|
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce
|
wychowawcy
|
Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji
|
Uczeń:
- potrafi rozpoznawać swoje emocje
- potrafi radzić sobie z emocjami
|
lekcje wychowawcze poświęcone tej
|
psycholog szkolny
wychowawca
|
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub
obniżenia kondycji psychicznej
|
Uczeń:
- otrzymuje odpowiednią pomoc i wsparcie
|
indywidualne rozmowy wspierające z
każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze
postępowanie wg ustaleń
|
wychowawca, psycholog szkolny
|
Odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowych
relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty (reintegracja)
|
Uczeń:
- integruje się z klasą
- czuję się częścią klasy
- ma poczucie wspólnoty klasowej
|
lekcje wychowawcze – gry i zabawy
integracyjne, rozmowy, warsztaty
|
wychowawcy
|
Wzmocnienie
roli rodziny w procesie wychowawczym ucznia
|
Uczeń:
- ma
świadomość ważności rodziny w procesie wychowawczym
-
traktuje rodzinę jako nieodłączny element życia prywatnego i społecznego
|
przeprowadzenie zajęć wychowania do
życia w rodzinie
|
nauczyciel wychowania do życia w
rodzinie
|
Ewaluacja programu
Informacje na temat efektywności programu pochodzić
będą od grupy badawczej. Służyć będą głównie podnoszeniu jakości funkcjonowania
szkoły oraz poprawie klimatu społecznego, w którym wzrastają uczniowie.
Wyciągane z ewaluacji wnioski będą podstawą przy opracowaniu celów, które
wyznaczymy sobie na następny rok szkolny.
Narzędzia ewaluacji, które wykorzystamy do sprawdzenia
efektywności prowadzonych działań to: obserwacja uczestnicząca i zewnętrzna,
wywiad swobodny, kierowany, ankieta, metoda „napisz i narysuj”, badanie
socjometryczne, analiza szkolnej dokumentacji (ilościowa i jakościowa), analiza
treści.
Grupa badawcza będzie zróżnicowana i obejmować
będzie jak najwięcej różnych środowisk należących do społeczności
szkolnej (uczniowie, nauczyciele, pracownicy administracyjni, rodzice).
Dobierając osoby do badania, będziemy pamiętać, że grupa badawcza musi się
składać z osób, do których możemy dotrzeć. Aby była ona reprezentatywna,
powinna liczyć nie mniej niż 30 proc. populacji (zbyt liczna może przekraczać
nasze możliwości techniczne przeprowadzania badania oraz analizy zebranych
danych). Wnioski wyciągnięte z badania przełożymy na konkretne działania
podejmowane w następnym roku szkolnym.
Program Wychowawczo–Profilaktyczny dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Suchorabie
uzyskał pozytywną opinię
Rady Pedagogicznej wyrażoną uchwałą nr
4/2021/2022 z dnia 15 września 2021 roku i
został przyjęty do realizacji po zatwierdzeniu
przez Radę Rodziców Szkoły w
dniu 29 września
2021 roku – numer Uchwały 2/2021/2022.
|