Regulamin Rady Rodziców
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym
w Suchorabie
Rozdział
1
Cele Rady Rodziców
§
1
Rada Rodziców, zwana dalej Radą, jest społecznym
organem władzy w szkole reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych
uczniów uczęszczających do szkoły, której celem jest:
1.
Organizowanie i rozwijanie współpracy
rodziców z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim,
organem prowadzącym i organem sprawującym nadzór pedagogiczny oraz innymi
organami w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły.
2.
Organizowanie różnych form aktywności
rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w szkole i
środowisku.
3.
Prezentowanie wobec dyrektora szkoły,
nauczycieli, uczniów i władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych
sprawach szkoły.
4.
Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy
o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo- ‑wychowawczych rodziny i szkoły w życiu
dziecka.
Rozdział
2
Zadania i kompetencje Rady Rodziców
§
2
Rada Rodziców uchwala
regulamin swojej działalności.
§
3
1. Rada
Rodziców opiniuje zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz
materiałów ćwiczeniowych.
2. Rada
Rodziców może wystąpić do rady pedagogicznej o dokonanie zmian w szkolnym
zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników, jednak zmiana
w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.
§
4
1. Rada
Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwala program wychowawczo-‑profilaktyczny
szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym
skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli.
2. Jeżeli
Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska
porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu
wychowawczo-profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem
sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
3. Program
wychowawczo-profilaktyczny ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu
uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
§
5
1. Rada
Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
2. Rada
Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub
wychowania szkoły.
§
6
1. Rada
Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez
dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
2. Rada
Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania
zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
3. Brak
opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.
§
7
1. Rada
Rodziców opiniuje wprowadzenie przez dyrektora szkoły obowiązku noszenia przez
uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.
2. Rada
Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa wzór obowiązującego na
terenie szkoły jednolitego stroju dla uczniów szkoły.
3. Rada
Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa sytuacje, w których
przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego
jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć
dydaktyczno-wychowawczych w określonym dniu lub dniach.
§
8
Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje
podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje,
których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i
wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
§
9
Rada Rodziców opiniuje
projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 10
Rada
Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego
planu nauczania.
§
11
Rada Rodziców opiniuje ustalenie
dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-‑wychowawczych.
§
12
Rada Rodziców ma prawo
delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na
stanowisko dyrektora.
Rozdział
3
Tryb przeprowadzania wyborów
§ 13
Szczegółowy tryb
przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
1. Wybory
do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców
w każdym roku szkolnym.
2. Podczas
zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech
rodziców uczniów danego oddziału.
3. W
wyborach do rad oddziałowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden
rodzic.
4. Wybory
do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym
przeprowadza wychowawca oddziału.
5. Kandydat
do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
6. Za
wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy
uzyskali największą liczbę głosów.
7. W
przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów przeprowadza się
kolejną turę głosowania.
8. Z
przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który
przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
9. Wybrani
członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.
§
14
Szczegółowy tryb
przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
1. Wybory
przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym
zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
2. Przedstawicielem
Rady Rodziców jest przewodniczący rady oddziałowej wybrany na pierwszym
zebraniu rodziców.
3. Wybory
przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
4. W
głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
5. Zadania
dyrektora szkoły podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
1) przyjmowanie
zgłoszeń kandydatur,
2) przeprowadzenie
głosowania,
3) policzenie
głosów i podanie wyników głosowania.
6. Kandydat
na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
7. Za
wybranego przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał
największą liczbę głosów.
8. W
przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o
wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
9. Wybrany
przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą część zebrania.
Rozdział
4
Struktura Rady Rodziców
§
15
1. W
skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych,
przedszkola i szkoly wybranych przez zebranie rodziców uczniów
danego oddziału.
2. Pracami
Rady Rodziców kieruje zarząd, w którego skład wchodzi:
1) przewodniczący,
2) zastępcy
przewodniczącego,
3) skarbnik,
4) sekretarz,
5) członkowie
– przedstawiciele wszystkich oddziałów.
3. Kadencja
zarządu trwa rok.
4. W
razie ustania członkostwa w zarządzie przed upływem kadencji na najbliższym
zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
5. Rada
może odwołać zarząd w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków
w trybie wyborów uzupełniających.
Rozdział
5
Zasady działania Rady Rodziców
§
16
1. Pierwsze
zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego
roku szkolnego.
2. Pierwsze
zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu
wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.
3. Kolejne
zebrania Rady zwołuje przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego
członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad klas lub dyrektora
szkoły.
4. Zebrania
Rady przygotowuje i prowadzi przewodniczący lub upoważniony przez niego członek
Rady Rodziców.
5. O
terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady
oraz dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty szkole, na siedem dni przed
planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na trzy dni
przed terminem.
6. W
zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział dyrektor szkoły, na
zaproszenie Rady Rodziców.
7. Przewodniczący
Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby
do udziału w zebraniach.
§
17
1. Zebranie
Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej właściwości.
2. Uchwały
Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących
w zebraniu.
3. Uchwała
o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
4. Uchwały
Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
5. Uchwały
Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym
formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
§
18
1. Zebrania
Rady Rodziców są protokołowane.
2. Protokół
zebrania Rady powinien zawierać:
1) numer,
datę i miejsce zebrania,
2) listę
osób obecnych podczas zebrania,
3) zatwierdzony
porządek obrad,
4) stwierdzenie
przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
5) przebieg
obrad,
6) streszczenie
wystąpień oraz wnioski,
7) treść
podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,
8) podpisy
przewodniczącego i protokolanta.
Rozdział
6
Zasady gromadzenia i wydatkowania
funduszy
§ 19
1. Rada
Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz
innych źródeł.
2. Fundusze,
o których mowa w ust. 1, są przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady
Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania
funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie
udzielone przez Radę Rodziców.
3. Propozycje
wysokości dobrowolnej składki rodziców Rada Rodziców ustala na początku każdego
roku szkolnego.
4. Preliminarz
wydatków w każdym roku szkolnym zarząd Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym
posiedzeniu.
5. Zarząd
Rady może postanowić o zmianie struktury wydatków do wysokości 10 proc.
ustalonych wartości.
6. Wpływy
i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi
przepisami finansowo-księgowymi.
Rozdział
7
Postanowienia
końcowe
§ 20
1.
Regulamin wchodzi w życie z dniem
uchwalenia.
2.
Działalność Rady Rodziców musi być zgodna
z obowiązującymi przepisami.
3.
Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być
dokonywane przez plenarne zebranie Rady Rodziców.
Uchwała nr 1/2021/2022
|